dissabte, 20 d’octubre del 2007

Bratislava

Diumenge que ve és probable que no hagi posts nous al Diumenja'm. Estaré tornant de Bratislava i com que últimament el wifi, el sistema operatiu ubuntu i jo no som un trio gaire ben avingut, no asseguro que pugui penjar res de nou.

Francament, al veure una imatge com aquesta de Bratislava,





les expectatives que tinc d'aquesta ciutat són més altes que les que tenia de Borovets. Una altra ciutat domèstica, però. De tota manera està a prop de Viena. Per això, des d'allà segurament anirem a la ciutat imperial, encara que no sigui any nou.

Una ciutat amb riu. Les ciutats amb riu tenen quelcom especial i pel fet de tenir-ne, Bratislava ja m'inspira simpatia. No serà París, evidentment.



Imatges de Bratislava

Però i com Dublin? Ui, no... Dublin és una joia tendra, malencònica i afable; i és difícil igualar una ciutat en la qual passejar per la vora del riu Leffey és passejar pel Passeig del Solter.


Cantant al riu Leffey al pub Gogarty's bar


M'ha alegrat saber que fou en aquesta ciutat on Beethoven va interpretar la Missa Solemnis per primer cop (segons la Wikipedia anglesa) i que és la ciutat natal de Johann Nepomuk Hummel, autor d'un famós concert de trompeta que de tant en tant posen al tren i que em crispa els nervis. De tota manera, d'aquest deixeble de Mozart diríem que va aprofitar molt bé les lliçons del seu mestre, si és correcte atribuir-li una filosofia de vida que es resumeix de la següent manera: 'gaudir del món per a donar joia al món'.

Demanar pau (i joia suposo) per a gaudir-la, entre sons de timbal de guerra, és el que demanava Beethoven en el Dona nobis pacem de la seva Missa Solemnis. Malhauradament, no he trobat un video amb aquesta part. De tota manera, us deixo la magistral interpretació del Sanctus de Leonard Bernstein, amb Edda Moser (soprano), Hanna Schwarz (mezzosoprano), Rene Kollo (tenor), Kurt Moll (baix), el cor i l'orquestra del Concertgebow. Moment de recolliment abans de que el so dels motors al circuit d'Interlagos ho ensordeixi tot, i el calvet ens faci creure que la justícia divina està de part d'un cavaller platejat que va en un bòlit de la pèrfida Albión, possiblement sabotejat pels seus propis amos.


11 comentaris:

Ferran ha dit...

Quim, m'ha encantat aquest Sanctus que, francament, no recordo haver escoltat abans.

Deu n'hi do com et mous, no? :)
Bon viatge!

quim ha dit...

Gràcies, Ferran. De fet, Beethoven considerava la Misa com la millor de les seves creacions. En canvi, no és tan popular com les simfonies, per exemple. Encara que recordo que fa uns anys el Gloria sonava en un anunci, per remarcar un moment d'èxtasi produït al beure una beguda, crec. Però també hauria servit per un anunci de Durex perquè evocava el clímax sexual.

És curiós. Li vagi recomenar a un amic quan ell em va demanar músiques canyeres per... tu ja m'entens (això em va dir). Eren temps que se'ns ocorria posar música clàssica per ambientar i arrodonir encontres sexuals, influenciats pel Bolero de Ravel a la peli '10. La mujer perfecta'. Imagina't si te'n parlo d'anys.

Potser el tema música clàssica per fer l'amor serà un tema d'un post

nur ha dit...

Doncs Bratislava és una ciutat bonica. Jo hi vaig ser l'any 1989 (al juliol) i feia una mica de por, però em temo que les coses deuen haver canviat una mica i no crec que calgui que surtis corrent cap a Viena per dir: per fi, sóc a casa!

Segur que t'encantaran tant Bratislava com Viena :)

Bon voyage, quim :)

quim ha dit...

Gràcies nur,

Segur que gaudiré de les dues ciutats. No sé si menjaré tan bé com a Borovets i Sofia. Ja farem reportatge fotogràfic :)

Paulo ha dit...

Bon viatge, Quim.
Bratislava só conheço de passar de barco de Viena a caminho de Budapeste. Pareceu-me uma cidade "bonica", como se vê na foto.

Aguardamos a reportagem.

Um abraço.

Paulo ha dit...

Ah! E que bonito é ver Bernstein a dirigir Beethoven.

Anonymous ha dit...

Espero que t'ho passis molt bé...per cert ahir vaig conèixer una d'Arenys de Munt i no són tan raros...trobo més raros els capellans i les monges...és el primer diumenja'm que no comento en diumenge...però he començat les meves vacances...no tornarà a passar...
un petó,
Anna, la fiel seguidora

quim ha dit...

Paulo: sí, que cosa mais linda ver Bernstein a dirigir toda a musica. Eu prometo um bom reportagem :). A viagem de Viena a Budapeste deve ser muito bonito.

Gràcies, Anna. Quan he dit que els d'Arenys de Munt són raros? ;) I sí, últimament he sentit dir coses de capellans que tela... Que vagin molt bé les vacances. Ah, y cuidadín si passa un altre diumenge sense comentari :)

Ferran ha dit...

Ei, Quim, el post música clàssica per fer l'amor, n'estic segur, serà esperat amb ànsia per una bona colla dels seguidors del Diumenja'm! ;-)

Anonymous ha dit...

Quim, agafa l'abric!!Hi ha veure quin reportatge ens portes

Jo com el Ferran, espero el post de musica....

Bon viatge!!;)

Tonetssss

Betty

quim ha dit...

Ferran i Betty: no quedareu decebuts del meu assaig sobre música íntima :) M'hi posaré quan torni.

Betty, tranquil·la que a la maleta hi he posat jersei, bufanda i guants :)